In deze les ga je een imaginatie oefening doen, ook wel ‘inbeeld oefening’ genoemd. Deze oefening kun je doen wanneer je een negatieve emotie ervaart (i.r.t. tot iets of iemand). Ook wel een trigger genoemd.
Je kunt direct naar punt 9 om de audio op te zetten. Je kunt in de les ook de verdere achtergrond lezen.
De oefening is bedoeld voor emotieregulatie en een verandering in negatieve gedragspatronen en/of gevoelens. Op deze pagina vind je een audio opname die jou ondersteunt bij deze opdracht. Onder begeleiding van Marnix zal je meegenomen worden en de kans krijgen om patronen te doorbreken. Ga alvast ontspannen zitten. Zoek een plek op waar jij je makkelijk kan afzonderen en lees voor de oefening nog even het onderstaande…
2. Waarom deze oefening?
We doen deze imaginatie oefening o.a. om te leren meer naar binnen te kijken. Daar liggen namelijk vaak oorzaken van, en oplossingen voor de dingen waar we tegenaan lopen. Dat doen we vaak niet omdat wat we van binnen voelen niet altijd prettig is. Over het algemeen leiden we onszelf liever af. Naar binnen kijken komt er vaak niet zo van in ons drukke leven en het kan moeilijk zijn hier een prioriteit van te maken. Deze cursus is daarom een stokje achter de deur om daar toch wat tijd voor vrij te maken. In het onderstaande filmpje wordt het ontwijkende gedrag op een leuke manier weergegeven.
Herken je wat je hier ziet?
3. Hoe deze oefening jou verder helpt…
Om verandering te brengen in negatieve gedragspatronen vind je in deze cursus zowel een imaginatie oefening, maar ook de OBIC 5 vragen methode. De OBIC 5 vragen methode is een schrijf- en nadenk oefening. Door jou deze methode eerst te laten inbeelden d.m.v. de imaginatie oefening, zijn wij van mening dat de schrijf- en nadenk oefening vervolgens natuurlijker verloopt. Je hebt dan immers al heel wat input gehad. Uiteraard kan je deze twee oefeningen ook in een andere volgorde toepassen. Het beantwoorden van vragen zal je ook helpen bij de imaginatie oefening.
4. Vind je eigen volgorde
Neem een gedragspatroon, bijvoorbeeld:
je terugtrekken
alles perfect willen doen
angstig zijn
Een patroon waar je in elk geval vanaf wilt. Doe dan eerst deze imaginatie oefening en daarna de 5 vragen methode (de volgende les). Bij een ander gedragspatroon kun je het ook eens andersom proberen. Dan doe je eerst de 5 vragen methode uit de volgende les en vervolgens de imaginatie oefening. We raden aan om uiteindelijk zelf je eigen favoriete volgorde te kiezen en te ervaren.
Het advies is om deze oefening in elk geval met minimaal drie negatieve gedragspatronen of gevoelens te doen. Je speelt de audio dan dus drie keer af.
5. Jouw kwetsbare gevoel of patroon is als een kind in jezelf
In de eerste stappen van deze imaginatie oefening onderzoek je je gevoel gewoon zoals het nu is en hoe dit in je leven van invloed was. In de laatste stappen ga je het gevoel als een kind onderzoeken. De simpele reden hiervoor is dat ons gevoelsleven grotendeels is ontstaan in onze eerste levensjaren. Datzelfde gevoelsleven houden we vast doordat we ons ermee identificeren en omdat we het in stand houden met behulp van vermijdende gedragspatronen. Omdat het gevoel in die eerste jaren van het leven is ontstaan kun je het ook zien als ‘een kind’ met gedachten en behoeften die horen bij het kind. Dat hebben we vaak helemaal niet door. We denken dat ons gevoel te maken heeft met wat er nu gebeurt en dat is vaak niet handig. Want daardoor verandert er niet veel en blijven we ermee in strijd.
6. Het innerlijk kind als software programma
Met deze imaginatie oefening leer je eigenlijk een ander soort softwareprogramma te installeren in je hersenen. Dat wil zeggen dat je anders leert kijken, denken en praten tegen jezelf. In plaats van kritisch te zijn naar jezelf of afwezig te zijn bij jezelf, oefen je bijvoorbeeld met aanwezig zijn en jezelf ondersteunen. Omdat dit nieuwe hersenpaden zijn, zal je het vaker moeten herhalen zodat het op den duur makkelijker en automatischer gaat. Hoe vaker je dit doet hoe meer profijt je ervan zult hebben. Bij voorkeur doe je elke dag een korte oefening.
7. Wat als je de stem niet prettig vindt?
Wanneer dit compleet nieuw voor je is, is het fijn als een stem je meeneemt in de stappen van de oefening. Later kun je dat ook zelf. Het zal echter wel helpen als je die stem prettig vindt. In deze oefening is dat de stem van Marnix. Hij heeft hier veel ervaring mee omdat hij al jarenlang meditaties en retraites begeleidt. Het kan natuurlijk zo zijn dat de stem je niet ligt. Je kunt dan online verder zoeken naar andere ‘Innerlijk kind meditaties’ en wellicht vind je een stem die je prettiger vindt. Op de app ‘Insight Timer’ vind je ook meer van deze meditaties en imaginatie oefeningen.
8. Wat is het nut van deze oefening?
Je vraagt je misschien af wat het nut is van dit cursusonderdeel. Waarom zou je je ogen dicht doen en stil staan bij je eigen gevoelens, gedragspatronen en het kind in jezelf? Deze cursus is toch gericht op de opvoeding van het kind? Het effect van deze oefening is groter dan je denk. Het effect is indirect. Maar desalniettemin zeer zeker aanwezig.
9. Audio opname
Neem een negatief gedragspatroon van jezelf in gedachte en speel dan de volgende audio:
Een audio opname uit een andere workshop van Marnix vind je hier
10. De stappen van de audio uitgelegd
Meer weten? In dit korte artikel lees je er nog meer over.
1. Inleiding
In deze les ga je een imaginatie oefening doen, ook wel ‘inbeeld oefening’ genoemd. Deze oefening kun je doen wanneer je een negatieve emotie ervaart (i.r.t. tot iets of iemand). Ook wel een trigger genoemd.
Je kunt direct naar punt 9 om de audio op te zetten. Je kunt in de les ook de verdere achtergrond lezen.
De oefening is bedoeld voor emotieregulatie en een verandering in negatieve gedragspatronen en/of gevoelens. Op deze pagina vind je een audio opname die jou ondersteunt bij deze opdracht. Onder begeleiding van Marnix zal je meegenomen worden en de kans krijgen om patronen te doorbreken. Ga alvast ontspannen zitten. Zoek een plek op waar jij je makkelijk kan afzonderen en lees voor de oefening nog even het onderstaande…
2. Waarom deze oefening?
We doen deze imaginatie oefening o.a. om te leren meer naar binnen te kijken. Daar liggen namelijk vaak oorzaken van, en oplossingen voor de dingen waar we tegenaan lopen. Dat doen we vaak niet omdat wat we van binnen voelen niet altijd prettig is. Over het algemeen leiden we onszelf liever af. Naar binnen kijken komt er vaak niet zo van in ons drukke leven en het kan moeilijk zijn hier een prioriteit van te maken. Deze cursus is daarom een stokje achter de deur om daar toch wat tijd voor vrij te maken. In het onderstaande filmpje wordt het ontwijkende gedrag op een leuke manier weergegeven.
Herken je wat je hier ziet?
3. Hoe deze oefening jou verder helpt…
Om verandering te brengen in negatieve gedragspatronen vind je in deze cursus zowel een imaginatie oefening, maar ook de OBIC 5 vragen methode. De OBIC 5 vragen methode is een schrijf- en nadenk oefening. Door jou deze methode eerst te laten inbeelden d.m.v. de imaginatie oefening, zijn wij van mening dat de schrijf- en nadenk oefening vervolgens natuurlijker verloopt. Je hebt dan immers al heel wat input gehad. Uiteraard kan je deze twee oefeningen ook in een andere volgorde toepassen. Het beantwoorden van vragen zal je ook helpen bij de imaginatie oefening.
4. Vind je eigen volgorde
Neem een gedragspatroon, bijvoorbeeld:
Een patroon waar je in elk geval vanaf wilt. Doe dan eerst deze imaginatie oefening en daarna de 5 vragen methode (de volgende les). Bij een ander gedragspatroon kun je het ook eens andersom proberen. Dan doe je eerst de 5 vragen methode uit de volgende les en vervolgens de imaginatie oefening. We raden aan om uiteindelijk zelf je eigen favoriete volgorde te kiezen en te ervaren.
Het advies is om deze oefening in elk geval met minimaal drie negatieve gedragspatronen of gevoelens te doen. Je speelt de audio dan dus drie keer af.
5. Jouw kwetsbare gevoel of patroon is als een kind in jezelf
In de eerste stappen van deze imaginatie oefening onderzoek je je gevoel gewoon zoals het nu is en hoe dit in je leven van invloed was. In de laatste stappen ga je het gevoel als een kind onderzoeken. De simpele reden hiervoor is dat ons gevoelsleven grotendeels is ontstaan in onze eerste levensjaren. Datzelfde gevoelsleven houden we vast doordat we ons ermee identificeren en omdat we het in stand houden met behulp van vermijdende gedragspatronen. Omdat het gevoel in die eerste jaren van het leven is ontstaan kun je het ook zien als ‘een kind’ met gedachten en behoeften die horen bij het kind. Dat hebben we vaak helemaal niet door. We denken dat ons gevoel te maken heeft met wat er nu gebeurt en dat is vaak niet handig. Want daardoor verandert er niet veel en blijven we ermee in strijd.
6. Het innerlijk kind als software programma
Met deze imaginatie oefening leer je eigenlijk een ander soort softwareprogramma te installeren in je hersenen. Dat wil zeggen dat je anders leert kijken, denken en praten tegen jezelf. In plaats van kritisch te zijn naar jezelf of afwezig te zijn bij jezelf, oefen je bijvoorbeeld met aanwezig zijn en jezelf ondersteunen. Omdat dit nieuwe hersenpaden zijn, zal je het vaker moeten herhalen zodat het op den duur makkelijker en automatischer gaat. Hoe vaker je dit doet hoe meer profijt je ervan zult hebben. Bij voorkeur doe je elke dag een korte oefening.
7. Wat als je de stem niet prettig vindt?
Wanneer dit compleet nieuw voor je is, is het fijn als een stem je meeneemt in de stappen van de oefening. Later kun je dat ook zelf. Het zal echter wel helpen als je die stem prettig vindt. In deze oefening is dat de stem van Marnix. Hij heeft hier veel ervaring mee omdat hij al jarenlang meditaties en retraites begeleidt. Het kan natuurlijk zo zijn dat de stem je niet ligt. Je kunt dan online verder zoeken naar andere ‘Innerlijk kind meditaties’ en wellicht vind je een stem die je prettiger vindt. Op de app ‘Insight Timer’ vind je ook meer van deze meditaties en imaginatie oefeningen.
8. Wat is het nut van deze oefening?
9. Audio opname
Een audio opname uit een andere workshop van Marnix vind je hier
10. De stappen van de audio uitgelegd
Bijlages2